Célcsoport - ismered őket? Azaz kivel kommunikál a weboldalad?

Ismered a célcsoportodat? Kivel kommunikál a weboldalad?

Weboldalad készítése előtt megkérdezzük Tőled, hogy ki az ideális célcsoportod? Szakmai berkekben Buyer Personaként emlegetjük azt az ideális személyt, aki vállalkozásod számára a legjobb ügyfél. Ez azért fontos, mert minél jobban ismerjük az ideális vevődet, annál jobban fogunk tudni számára releváns és tetszetős anyagokat készíteni. Azaz a célcsoport pontos ismerete lehetővé teszi a sajátos igények szerinti kommunikációt, melyben a nyelvezet és az információ tartalom mind a vevő számára ideális és tetszetős. Ez pedigh keresőoptimalizálás szempontjából is fontos lehet a marketingkommunikáción felül.

Hogyan határozd meg, hogy ki az ideális célcsoport?

Az első és leghatékonyabb módja a működő vállalkozások esetében az, ha átgondoljuk, hogy kik is pontosan a legjobb vevőink? Hol élnek, milyen neműek, mivel foglalkoznak? Mit szeretnek csinálni szabadidejükben? Minél több kérdést tudunk feltenni, és minél többre tudjuk biztosan a választ annál jobban fogjuk érteni a gondolkozásukat.

Azonban, ha nem áll rendelkezésre ilyen jellegű adat, akkor felméréseket kell végeznünk, vagy pedig egészen egyszerűen meg kell kérdeznünk az általunk ideálisnak vélt személyeket. Egy egy piackutatás nem csak erre, sok más fontos dologra is választ adhat.

Mi legyen az ellentéttel? A legkevésbé ideális vevőkkel?

Az ideális vevő ellentétének ismerete is fontos. Hiszen ők azok a személyek, akiket „ki szeretnénk zárni” az értékesítésből.  Ők azok akik folyamatosan reklamálnak. Akik árengedményt akarnak az akciós árból is. Akik leterhelik a folyamatokat és a munkatársakat.

De ide sorolhatjuk azok embereket is, akik semlegesek számodra: tanulók, nyugdíjasok – nagy rezsi költséget termelő alacsony profittartalmú emberek. Ha felkutatjuk a negatív listánk tulajdonságait, akkor nem csak alacsonyabb költséggel fogunk tudni hirdetni és ügyfelet szerezni, hanem magasabb vevőélettartam értéket is el fogunk érni.  

Egy prémium termékekkel foglalkozó webáruház esetében az ár összehasonlító vevők tipikusan ilyenek lehetnek.

Tudod ki az ideális célcsoport? Használd!

Az első és legfontosabb felhasználási mód a kommunikáció perszonalizálása. Ebből adódóan az ideális vevők azt fogják érezni, hogy ezt az adott tartalmat, aloldalt nekik írták. Webáruház esetében: ezt a terméket nekik találták ki.

A következő lépcső a lista szegmentálás. A korábbi vevőkből, érdeklődőkből épített lista szegmensekre történő bontása után sokkal eredményesebben és hatékonyabban tudunk kommunikálni. Ezáltal a konverziónk növekedni fog.

Honnan szerezhetünk információkat az ideális vevőkről?

Azon ügyfeleinknél, ahol van ügyfélszolgálat a leggyakrabban szinte az összes ilyen információt megkapjuk. Ha vannak értékesítő kollégák, akkor ők fogják tudni a válaszokat. Az ügyfelekkel történő kommunikáció során a legtöbb esetben elsőre nem éppen relevánsnak ható információkat is megtudunk. Ezen információkat rendszerezve igen komolyan összeállítható a buyer persona.

Az is egy jó megoldás lehet, ha felhívjuk a legjobb vevőinket és felteszünk nekik kérdéseket, melyek során nem csak azt tudjuk meg, hogy miért választottak minket és mi az, amiben fejlődni tudunk, hanem azt is, hogy mi jellemzi őket és felhasználási szokásaikat. Mi alapján hoznak meg döntéseket?

Sok esetben modern marketing szemlélettel rendelkező cégeknél már az egyszerű kapcsolati űrlap is szegmentál: olyan adatokat kérnek be melyek alapján egy céges ügyfélnél a cég méretét, iparágát, céljait, múltját, vízióját megtudják még a kapcsolatfelvétel előtt.

Sokan a közösségi médiában szereznek információt. A követői interakciók is jó megoldásnak számítanak.

Szeretnéd, hogy mi állítsuk össze az ideális célcsoportodat? Vedd fel velünk a kapcsolatot!