Egyoldalas weboldal – mit kell tudni a onepager típusról.

Egyoldalas weboldal – mit kell tudni a onepager típusról

Az egyoldalas weboldalak modern megoldások és igencsak népszerűek manapság weboldal készítés esetén. Megvan a maguk előnye és hátránya is, de egyszerű használatuk, interaktivitásuk okán igen vonzóak lehetnek bárki számára. Legnagyobb vonzerő egy ilyen típusú oldal esetében, hogy nem kell több aloldalban gondolkozni, a látogató sem navigál több oldalon keresztül. Ez viszont a legnagyobb hátrány is, de ne rohanjunk ennyire előre.

Ez a megoldás lehet jó választás, akkor, ha egy kisebb oldalt szeretnénk, és főként hirdetésekkel kampányokkal akarjuk felfuttatni azt. Ha új  projektbe vágunk, vagy csak pár terméket akarunk piacra dobni, akkor azt koncentráltan és elegánsan lehet megoldani. Mivel egy darab aloldalunk van a szekció kezelés kiemelt szerepet kap: a menüpontok az oldal egyes részeire mutatnak rá és azok közötti navigáció rendkívül gyors lehet. Ezen felül előny az, hogy a látogató viszonylag gyorsan minden fontos információt megtudhat. De nézzük is meg részletesebben az egyoldalas weboldalakat főbb szempontok szerint.

Egyoldalas weboldal – a tartalom

Egyfajta micro site-ként tekinthetünk a típusra, tehát tartalmi szempontból a tömör, lényegre törő megfogalmazás a jellemző. Ebből adódóan a típus röviden, gyorsan és látványosan mutat be egy témakört, esetleg pár hozzá kapcsolódó dolgot.

Ez abból a szempontból előnyös, hogy kevesebb szöveges tartalmat kell elkészíteni, de azt nagyon precízen, mivel ennek a típusnak a sajátossága, hogy a landing oldalhoz hasonlóan egy célt szolgál. Ha valami ettől a céltól eltér, esetleg figyelmet von el, akkor itt nem lehet használni. Nagyobbak a megkötések, az oldal összeállítása ugyan gyorsabb, de a sikeres és jó one page oldalhoz nagy tapasztalat szükséges.

Ez egyben a legnagyobb hátrány is, mivel egy aloldalnyi tartalom áll rendelkezésre SEO szempontból. Így legtöbbször egy fő kulcsszóra lehet optimalizálni, és azt a belső linkeléssel sem lehet megtámogatni. Ezért az ilyen típusú oldalak élettartama a legtöbbször rövidebb, mivel kampányok és projektek esetében vannak csak használva. Egyértelműen a keresőoptimalizálás a gyengepont, ezért hosszú távra nem javaslunk ilyen típust. Bár a tartalom terjedelmileg nagyobb is lehet egy normál weboldal aloldalától ezek a típusok rendre rosszabbul rangsorolnak a találati listán.

Ennek oka egyértelműen az, hogy valamennyi tartalom és kulcsszó egyben válik elérhetővé, így az egyes kulcsszavak relevanciája kevesebb, mintha csak arra a kulcsszóra lenne felépítve az aloldal.

Másrészt, ahány aloldalunk kerül be a Google indexébe, annyi lehetőség van megjelenni a találati listában. 

Az egyoldalas weboldalak esetében csupán 1 aloldal kerül az indexbe, így egyértelműen hátrányban van más weboldalakkal szemben. Ez pedig nagy hátrány. A rangsorolás legfőbb tényezője még mindig a minőségi releváns tartalom, így mivel a one page jellegből adódóan a relevancia csökkent, és a minőség is fel hígult maradt a mennyiség, amivel erősíteni lehetne az oldalt. De ha a tartalom mennyiséget növeljük végeláthatatlan hosszú lenne az alolal. Ez pedig felveti a következő problémát, mely az oldal mérete: minél nagyobb annál lassabb lesz a betöltés sebessége.

Egyoldalas weboldal – mit kell tudni a onepager típusról.

Analitikai szempontok

Az egyoldalas honlapon nem tudjuk mérni a megszokott módon a tartalom fogyasztást, az elköteleződést, de úgy általában szinte semmit, csak azt, hogy egységnyi látogatóból mennyi konvertált. Így a konverzió optimalizálásának módja lecsökkent a hőtérkép alkalmazására, melyen látjuk, hogy a látogatók meddig jutnak el az oldalon.

Összefoglalva tehát az egyoldalas weboldal bemutat egy adott témát, szolgáltatást, terméket, kisebb termékcsoportot. Tömören, nagyon konkrétan és lényegre törően egy célra fókuszál, melynek érdekében kompromisszumokat kell vállalni. Így SEO szempontból nem jó választás, de ppc kampányokhoz ideális lehet.

Design szempontjából az egyes szekciókat jól elkülönítve látványosan kell tálalni, mely több tervezést és mégtöbb optimalizálást igényel.

Ez a weboldal típus nem működik akkor, ha hosszútávra tervezünk és fontos a SEO, de remek megoldás lehet kampányokhoz, új bevezetésekhez, start-up cégeknek és ismert bejáratott márkák esetében, ahol az értékesítés nem a weben történik.